+32(0)473.54.39.38
English Dutch
17 Jan

Peter Torreele: “Het is vooral nieuwsgierigheid die leidt tot nieuwe inzichten en innovaties. Met intelligentie heeft dat niks te maken”

Peter Torreele: “Het is vooral nieuwsgierigheid die leidt tot nieuwe inzichten en innovaties. Met intelligentie heeft dat niks te maken”

Doordat disruptieve innovaties altijd buiten de eigen industrie ontstaan, blijven ze zo lang onder de radar en zijn veel bedrijven steeds weer in snelheid gepakt door de technologische ontwikkelingen die hun sector plots ontwrichten. Om dat verrassingseffect tegen te gaan, kunnen CEO’s – ook kmo-ondernemers – maar beter een goed netwerk uitbouwen dat de lands- en sectorgrenzen overstijgt. Dat dienen ze vervolgens optimaal te benutten, als men de disruptors steeds een stap voor wil zijn. “De interessantste innovaties ontstaan vaak door samenwerkingsverbanden over de industrieën heen.” Peter Torreele weet waarover hij spreekt. Vijf jaar lang was hij managing director van het World Economie Forum. De West-Vlaming komt op 8 februari spreken op het Disruptival The Conference in Kortrijk Xpo. Deze organisatie van Exponential Academy heeft als doel (West-)Vlaamse kmo-ondernemers ‘disruption alert’ te maken.

Common grounds 

Peter Torreele is niet de eerste de beste. Het carrièrepad dat de
West-Vlaming tot dusver bewandelde, is er een om u tegen te zeggen. Na verschillende directiefuncties bij multinationals uit de Fortune 100, met name Danone en vervolgens Roche, had onze landgenoot het voorrecht om vijf jaar lang managing director van het World Economie Forum (WEF) te zijn. Professor Klaus Schwab richtte het forum in 1971 op in de overtuiging dat je de maatschappelijke en economische vraagstukken van vandaag niet alleen kan oplossen, dat je dit samen met anderen moet doen. “Zijn multi-stakeholder aanpak leidt keer op keer tot nieuwe, vaak zeer verrassende inzichten”, zegt Torreele. “Aan de ene kant heb je het bedrijfsleven, aan de andere kant de academische wereld en de overheid. Je zou ervan versteld staan hoeveel ‘common grounds’ er bestaan tussen deze drie werelden die op het eerste zicht weinig met elkaar te maken hebben. Het is een multiplicator van ervaringen.” Torreele steekt niet weg dat hij, komende uit een businessomgeving in het begin zelf nogal sceptisch was. “Door die drie groepen daadwerkelijk samen te brengen, zoals jaarlijks in Davos gebeurt, ga je ook echt beseffen welke kennis en inzichten er schuilen in werelden die vanuit een totaal ander perspectief naar hetzelfde probleem kijken.”
“Finaal wil iedereen toch hetzelfde, en dat is succesvol zijn”, vraagt hij zich luidop af. “Succes betekent dat je jobs creëert, economische groei mogelijk maakt, en een positief toekomstbeeld schetst waarin alle medewerkers zich kunnen vinden.”

SustainabiIity

Sustainability is key. De voormalige directeur van het WEF kan het tijdens ons gesprek niet genoeg benadrukken. “Je moet naar de toekomst kijken vanuit de vraagstelling: hoe kan ik de wereld beter maken? De impact van zo’n duurzame aanpak op je business is gigantisch: niet alleen verhoogt het de betrokkenheid van je eigen medewerkers, je creëert ook interesse en emotionele binding bij buitenstaanders omdat het een thema is dat op een of andere manier ons allemaal aanbelangt. Uiteraard moet je als bedrijf 100% geloofwaardig zijn en dus de daad bij het woord voeren. Want doe je dat niet, dan zullen de sociale media er wel voor zorgen dat je reputatie onherroepelijk geschaad wordt.” Torreele vertelt hoe universiteiten bijna allemaal dezelfde wens hebben: hun ideeën kunnen vertalen naar de realiteit en daarmee bekendheid creëren: hun ideeën kunnen vertalen naar de realiteit. “Alleen weten zij niet goed hoe daaraan te beginnen. Door universiteiten in contact te brengen met ondernemingen, ga je automatisch win-win situaties creëren. Wetende dat professoren en onderzoekers per definitie altijd met nieuwe ideeën op de proppen komen. Zeker als het academici zijn die onderzoek voeren rond probleemstellingen in andere industrieën, kom je vaak tot zeer innovatieve oplossingen.”
“Voorwaarde is wel dat bedrijven eerst hun value chain goed in kaart brengen, dat ze kijken waar de profit pools en problemen zitten alvorens ze hun specifieke vraagstukken kunnen voorleggen aan de academische wereld.”

Disruptor in de houtindustrie

Om zijn verhaal wat concreter te maken, vertelt Torreele over waar hij vandaag vooral mee bezig is. Zo woont en werkt de sympathieke
West-Vlaming aan de andere kant van de wereld, in Australië, waar hij als founder en Managing Director van nanotechnologie incubator 3RT Labs de hele hardhoutindustrie wakker heeft geschud. “Dat is een heel traditionele sector waarin zich de laatste decennia geen noemenswaardige innovaties voordeden”, zegt hij. “Tot wij er ons als een echte disruptor mee zijn gaan bemoeien.” “Uiteindelijk is het niet meer dan bestaande toepassingen en kennis uit andere industrieën te gebruiken. In nauwe samenwerking met de Flinders University in Adelaide, waar niemand ook maar enige affiniteit had met de houtindustrie, zijn we erin geslaagd op een totaal vernieuwende en volledig geautomatiseerde manier tropisch hardhout te maken. Door nanotechnologie en material science van Flinders University te combineren met advanced automation en robotics uit de automotive en mining industrie. Niettegenstaande we jong hout van duurzame plantages gebruiken als inputmateriaal oogt het eindresultaat identiek aan tropisch hardhout van meer dan 100 jaar oud. Met dat verschil dat wij het in één dag produceren, voor een kwart van de prijs, en daarvoor geen bomen uit tropische regenwouden hoeven te kappen. Het toont aan hoe je met één innovatieve technologie, waarvoor je de mosterd haalt uit andere industrieën, een oplossing kan bieden voor meerdere fundamentele problemen.”

Cross-industry innovaties

De klassieke manier van innoveren is dood, cross-industrie innovatie is het nieuwe normaal.Peter Torreele maakt er ons attent op dat we leven in een tijdperk waarin trends niet niet langer worden bepaald door corporate bedrijven maar door start-ups. “Innovaties kan je niet plannen, die worden gecreëerd buiten de industrie waarin je actief bent.”

Hij haalt het voorbeeld aan van de auto-industrie die stilaan een omslagpunt bereikt. “Vraag aan de grote autobouwers waar zij het meest voor vrezen en het antwoord zal niet Tesla zijn, wel Google en Apple. Om de reden dat software nu al 30% van de value in een wagen vertegenwoordigt en de voorspelling is dat dit percentage binnen tien jaar zal oplopen tot 70%. De kennis en consumer connectivity van die software zit bij de Googles en Apples van deze wereld. Dat betekent dat autofabrikanten in de toekomst gaan teruggeduwd worden in de rol van een pure toeleverancier. Zoals Foxconn dat ook is voor Apple.”

Weg met de industrie experts 

“Tijdens mijn WEF-periode heb ik gezien hoe groot de frustratie bij CEO’s van de Fortune 1000-bedrijven is over het feit dat zij als gevestigde spelers ieder jaar weer worden verrast door ‘something that comes over the hill from nowhere’. Van alle kanten duiken er nieuwe spelers op met innovatieve businessmodellen die de traditionele markten stevig door elkaar schudden”, aldus Torreele. “Uit een studie die we toen deden, is gebleken hoe gevaarlijk het voor bedrijven kan zijn om je lot in handen van industrie experts te leggen. Om de eenvoudige reden dat disruptieve innovaties altijd komen van de kleinere jongens buiten de industrie komen die focussen op innovaties waar grote multinationals, met hun reusachtige R&D pipelines, nog niet eens aan gedacht hadden. De grote spelers zijn slachtoffer van hun eigen bureaucratie wat maakt dat ze de wendbaarheid van een logge olietanker hebben.” “Ik ben er nog altijd fier op dat we samen met Klaus Schwab destijds de Technology Pioneers heb kunnen oprichten”, gaat Torreele verder. “Elk jaar identificeert het WEF 50 kleine maar innovatieve bedrijven die een gevaar kunnen betekenen voor één van de grote industrieën. Eén van de eerste namen die in 2003-2004 op onze radar verscheen, was een verlegen jongen die Mark Zuckerberg heette. Alibaba was ook een van onze eerste Tech Pioneers. Dat zijn echte disruptors die toen nog nobele onbekenden waren maar intussen wel ganse industrieën op hun kop hebben gezet.”

Netwerken vanuit je zetel

“De kunst bestaat er in je netwerk goed te gebruiken, zeker binnen de academische wereld, zodat je als CEO een helikopterzicht behoudt op alles wat beweegt binnen en vooral ook buiten de markt. Dat bereik je niet met industrie experts want per definitie ligt hun expertise binnen de industrie. Innovatie komt dus voort uit nieuwsgierigheid, met intelligentie heeft dat niks te maken!” lt doesn’t matter how smart you are, it’s about who you know. “Alles draait om het uitbouwen van het juiste netwerk, wil je die
multi-stakeholder benadering en cross-industry innovaties mogelijk maken”, meent Peter Torreele. “Niet enkel netwerken binnen je kleine, vertrouwde wereldje maar ook echt wereldwijd contacten leggen, tot ver buiten de landsgrenzen en die van de eigen sector. Het maakt niet uit wat je kent, het gaat erom wie je kent. Dankzij sociale media als Linkedln en Facebook is dat allemaal zoveel makkelijker geworden. Tegenwoordig kan je internationaal netwerken zonder dat je daarvoor hoeft buiten te komen.”
“De overheid kan hierin een belangrijke rol spelen door die connecties te faciliteren. Netwerken creëren rond innovatie is een discipline die je methodisch moet aanpakken.”

Disruption alert

Bij veel Vlaamse kmo-ondernemers is het ‘disruption alert’ nog steeds niet afgegaan. Iets waar Peter Torreele begrip voor kan opbrengen. Veel dichter bij huis, in West-Vlaanderen, speelt ook Exponential Academy in op de noden die Peter Torreele zo treffend schetst. De organisatie, een initiatief van POM West-Vlaanderen, Antwerp Management School en TUA West, ondersteunt West-Vlaamse ondernemers in het (h)erkennen van de uitdagingen van morgen en het grijpen van de kansen die deze uitdagingen bieden.

Peter Torreele heeft nog zo veel meer boeiends te vertellen. Op 8 februari is hij één van de internationale topsprekers tijdens Disruptival The Conference in Kortrijk Xpo. Dit wordt dé apotheose van MNE 2018 en is een onderdeel van het programma van WestTech, een tweedaags inspiratie-event vanuit innoverend West-Vlaanderen. Inschrijven kan hier. 

About the Author

Comments are closed.